MarionettArt Accademia della Figura
TEATRO DEL LAVORO - THÉÂTRE DU TRAVAIL - THEATRE OF THE WORK - TEATRO DEL TRABAJO
Teacher Ennio Bertrand, Enrico Zimuel
from 12th to 15th November 2014
Arte Computazionale e Interattiva
workshop
elementi tecnici per ipotesi di applicazione di sistemi interattivi per il moderno teatro di figura
Il workshop sui sistemi interattivi e la programmazione creativa per la scenografia ha come obiettivo l'introduzione alle tecniche elettroniche/digitali e alla loro programmazione, per la realizzazione di scenografie innovative, con la presenza di interattività. Il workshop si svolgerà in quattro giornate full-immersion, divise in due sezioni di due giornate:
Per la parte sui Sistemi interattivi è consigliabile l'utilizzo di un sistema Windows. Nel workshop verranno utilizzati i sistemi Theremino e Processing, si consiglia di scaricare ed installare questi software sui propri laptop, prima dell'inizio del workshop. Dettaglio argomenti: Sistemi interattivi (2 gg):
Descrizione di Theremino e dei suoi componenti
Descrizione dei vari componenti del software e come dialogano tra loro
Quali sensori si possono usare con Theremino
Come preparare un file di audio o di video con software free
Come attivare un file di suono o di video da input esterni
Come azionare piccoli motori, accendere LEDs
Realizzazione di un progetto con la partecipazione dei presenti Programmazione creativa (2 gg):
Introduzione alla computational art (arte generativa) Introduzione all'uso di Processing Elementi di programmazione (variabili, if-then-else, for, while) Disegno con primitive geometriche Interazione tramite tastiera, mouse, webcam Gestione immagini, audio/video, proiezione Connettersi al mondo esterno (periferiche MIDI, Theremino)
The workshop wants introduce to the usage of interactive systems and
creative programming for the building of original scenographies. The
workshop is a full-immersion course of 4 days, divided into two parts
of 2 days each. In the first two days,we will introduce the foundation
of interactive systems using Theremino (http://www.theremino.com/), an
open source device to connect and manage analog and digital inputs and
outputs using a computer. Theremino can be used to connect and manage
proximity sensors, light sensors, video camera, buttons, triggers,
switches, etc. The second part of the course, in the last 2 days, we
will introduce the idea of creative programming to make simple
programs to draw something on the computer screen, render images, play
video and sounds, and interact with external devices such as MIDI and
Theremino. In the secon part of the course we will use Processing
(http://processing.org/), a computer language build for artistic
purposes. You don't need to have any background in computer science to
participate at the workshop. You need only to be familiar with the
basic principles of a personal computer. We suggest to bring a laptop
with you during the workshop. You can use Windows, Mac o GNU/Linux.
For the first part of the course we suggest the usage of Windows
systems. We will use Theremino and Processing during the course, we
suggest to download and install it on your laptop before the start of
the workshop.
Interactive systems part (2 days):
Introduction of Theremino usage
The sensor device to use with Theremino
How to prepare an audio/video files using free softwares
Enable sound and video from a remote sensor
Manage stepper motors, switching on/off LEDs
Laboratory: design a simple intercative project
Creative programming (2 days):
Introduction to computational and generative art
Introduction to Processing
First elements of a computer program
Variables, loops, if-then-else, cycles
Draw simple figure using instructions
Interact with keyboard, mouse, webcam
Manage audio, video, images
Connect to external world (MIDI devices, Theremino)